Waarom marketing zo belangrijk is
Wanneer u beschikt over een prachtige website, is bezoek natuurlijk meer dan welkom. Maar bezoekers krijgt u niet zomaar. Om meer bezoekers te genereren, is er een campagne nodig, ofwel een goede marketingcampagne. Om deze marketingcampagne tot een geslaagd succes te maken zet u promotiemateriaal in, wat een onderdeel is van de marketingmix. Eerst is het belangrijk om te weten wat de vijf belangrijkste promotiemiddelen zijn en dat leest u hieronder:
Public relations
Public relations zijn niet gericht op de verkoop, maar juist op de imago van een bedrijf. Een imago is minstens zo belangrijk als de verkoop, want wanneer het imago slecht is, daalt waarschijnlijk uw verkoop.
Reclame
Met reclame houdt u zich wel bezig met de verkoop van artikelen en/of diensten. U wilt namelijk de potentiële klant overtuigen van een artikel en/of dienst. Reclamemiddelen die worden ingezet zijn verschillende media zoals tv, radio, tijdschriften en kranten.
Directe marketing
De naam zegt het al: één-op-één contact met uw (potentiële) klanten. Bij dit promotiemiddel worden meestal rechtstreekse middelen zoals telefoon of e-mail ingezet.
Sales promotie
Hierbij probeert u de (potentiële) klant meer te stimuleren. Dit doet u door middel van een extra klein presentje aan te bieden, een spaaractie of een actieprijs.
Persoonlijke verkoop
Met persoonlijke verkoop benaderd u de klanten waarbij interactie mogelijk is. Zo kunt u bijvoorbeeld een presentatie geven voor deze groep mensen.
Het is natuurlijk ook denkbaar om meerdere promotiemiddelen in te zetten. Lees op onze website over bruikbare marketingtips voor een webshop.